Forum Ekonomia Koszalin Strona Główna

 Ekonomia międzynarodowa - zagadnieia opracowane

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
b0b
Abstynent



Dołączył: 22 Paź 2006
Posty: 1085
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Konikowo

PostWysłany: Sob 8:45, 14 Cze 2008    Temat postu: Ekonomia międzynarodowa - zagadnieia opracowane

Zagadnienia : http://www.ekonomiakoszalin.fora.pl/sciagi-ii-rok-2-semestr,15/ekonomia-miedzynarodowa,451.html



1.Polityka współpracy z zagranicą to świadoma działalność państwa w kształtowaniu stosunków gospodarki narodowej z otoczeniem. Obejmuje ona wytyczanie celów oraz dokonywanie wyboru narzędzi służących do ich osiągania. Na stosunki ekonomiczne każdego kraju składają się:1. wymiana towarowa2. wymiana usług3.obroty kapitałowe. Polityka ta polega na kształtowaniu, za pomocą środków pośrednich i bezpośrednich, pożądanych warunków, wielkości, kierunków oraz struktury wymienionych rodzajów obrotów z zagranicą. Typy polityki współpracy gospodarczej:
polityka autonomiczna – rząd danego kraju sam, bez uzgodnień z rządami innych krajów, prowadzi działania w dziedzinie stosunków ekonomicznych z zagranicą. polityka konwencyjna (umowna) – polega na regulowaniu stosunków ekonomicznych z zagranicą na podstawie umów międzynarodowych dwustronnych lub wielostronnych. polityka wolnego handlu – polega na tym, że państwo nie oddziaływuje bezpośrednio na wymianę oraz zapewnia swobodny dostęp do rynków zagranicznych przedsiębiorstwom krajowym, a zagranicznym do rynków krajowych. Polityka ta obejmuje też usuwanie wcześniej ustalonych ograniczeń. Teoria wolnego handlu zakłada równość krajów uczestniczących w wymianie oraz równość korzyści. polityka protekcyjna (protekcjonizm) – polega na szerokim wykorzystaniu roli państwa w popieraniu eksportu i w ochronie rynku wewnętrznego oraz rodzimej produkcji przed konkurencją zagraniczną. Celem jest zapewnienie korzyści ekonomicznych z wymiany międzynarodowej. polityka autarkii – zakłada dążenie do pełnej samowystarczalności gospodarczej kraju i ograniczenie do minimum stosunków ekonomicznych z zagranicą. Zakłada import tylko niezbędnych artykułów. Narzędzia regulacji stosunków ekonomicznych z zagranicą: oddziaływanie bezpośrednie = cła, bariery pozataryfowe
oddziaływanie pośrednie = kurs walutowy. 2. Cło i polityka celna-Cło jest opłatą nakładaną przez państwo na towar w chwili przekroczenia przez niego granicy danego kraju. Rodzaje ceł:1. importowe2. eksportowe3.tranzytowe.Cła importowe – stosuje się w celu ochrony produkcji krajowej, ochrony poziomu cen wewnętrznych oraz w celach fiskalnych i jako środek poprawy bilansu płatniczego i handlowego. Celem ceł eksportowych jest zachęcanie do przetwarzania surowców w kraju. Powodują one wzrost cen produktów krajowych za granicą, mogą ograniczyć eksport danego kraju i pogorszyć jego bilans handlowy. Z punktu widzenia sposobu określania wysokości ceł wyróżniamy: cła „ad valorem” – określane w % od wartości towaru cła specyficzne – ustalane w stosunku do ilości towarów cła kombinowane – ustalane w zależności od wartości i ilości towarów.Ze względu na charakter ekonomiczny ceł: cła fiskalne – stosowane wyłącznie w celu zapewnienia państwu odpowiednich dochodów cła ochronne – mają na celu ochronę produkcji krajowej przed konkurencją zagraniczną; cło takie podwyższa cenę dobra zagranicznego na rynku krajowym
cła ekspansywne – są odmianą ceł ochronnych, mających na celu utrzymanie wysokich cen na rynku wewnętrznym Wg. kryterium podmiotu ustalania ceł można podzielić je na: cła autonomiczne – wprowadzane decyzją jednego kraju, cła umowne – określone w umowie z partnerami zagranicznymi
Cło zwiększa cenę produktu. 3.Terms of trade – warunki wymiany, określają stosunek w jakim jedne dobra wymienia się na inne. W ujęciu cenowym – to relacja zmian cen dóbr eksportowanych do zmian cen dóbr importowanych. Zmiany tego wskaźnika przedstawiają kształtowanie się korzyści krajów prowadzących wymianę. Poprawa TOT następuje gdy ceny dóbr eksportowanych w okresie danego roku rosną szybciej niż ceny dóbr importowanych . Oznacza to, że dane państwo zapłaci mniej za produkty importowane, innymi słowy musi mniej ‘wyeksportować’ aby zrównoważyć bilans handlowy. Jeżeli sytuacja jest odwrotna - relacja jest odwrotna - za eksport można kupić mniej. Na kształtowanie się wskaźnika terms of trade decydujący wpływ maja ceny na rynkach światowych.

9.Głównym celem strategii lizbońskiej jest stworzenie na terytorium Europy, do roku 2010, najbardziej konkurencyjnej gospodarki na świecie. Sama strategia skupia się na czterech kwestiach: innowacyjności (gospodarka oparta o wiedzę), liberalizacji (rynków telekomunikacji, energii, transportu oraz rynków finansowych), przedsiębiorczości (ułatwienia w zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej) oraz spójności społecznej (kształtowanie nowego aktywnego państwa socjalnego). Zdecydowana większość działań podejmowanych w zakresie strategii lizbońskiej związana jest z modernizacją polityki zatrudnienia oraz kreowaniem pozytywnych zmian na rynku pracy. Podstawowym przesłaniem jest ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej, szczególnie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, a więc tam, gdzie tworzonych jest najwięcej miejsc pracy. Zgodnie z wytycznymi strategii lizbońskiej, w celu zaspokojenia potrzeb nowoczesnych gospodarek państw członkowskich konieczne jest również przemodelowanie systemu kształcenia w taki sposób, aby możliwe było stworzenie modelu gospodarczego opartego o wiedzę. Strategia Lizbońska obejmuje różnorodne cele szczegółowe, dotyczące: reform gospodarczych, rynku pracy, gospodarki opartej na wiedzy, trwałego zrównoważonego rozwoju, spójności społecznej. 12.Etapy internacjonalizacji- 1.umiędzynarodowienie sfery wymiany 2.pelne wejście przez przedsiębiorstwo dotąd krajowe na rynek zagraniczny –produkcja (lub inna działalność) za granicą 3.globalizacja firmy – całkowite umiędzynarodowienie firmy i jej działalności (rynek globalny, strategia globalna). 13.Globalizacja jako stan – kolejny okres w gospodarce światowej charakteryzujący się znacznym stopniem zintegrowania różnorodnych podmiotów w niej funkcjonujących w jeden zespolony organizm z nowymi prawidłowościami zachowań całościowych. Globalizacja jako proces – dalsze pogłębianie się międzynarodowego podziału pracy i równoczesne przekształcenie tego podziału w globalny, gdzie role i zadania dzielone są niekoniecznie „międzynarodowo”, ale także „transnarodowo” czy „ponadnarodowo”. 15.Przyczyny i formy międzynarodowych przepływów zasobów pracy : Przyczynami międzynarodowej migracji ludności są w dużej mierze względy ekonomiczne a poza nimi również polityczne, ekologiczne, społeczne i religijne. Wśród przyczyn ekonomicznych można wyróżnić przede wszystkim : 1. Międzynarodowe zróżnicowanie poziomów rozwoju gospodarczego i wysokości płac 2. Występowanie różnic w szeroko rozumianych kosztach (np. wydatki na transport, podatki etc.)3. Lepsze możliwości kształcenia i poprawy sytuacji materialnej dzieci 4. Różnice w zapotrzebowaniu na określoną specyfikę zawodu .Poza ekonomiczne: 1. Ustrój polityczny danego kraju.2. Konflikty etniczne wewnątrz kraju. 3. Konflikty religijne. Formy -Są nimi przepływy: 1.Niewykwalifikowanych pracowników 2.Wykwalifikowanych pracowników, coraz częściej z wykształceniem wyższym (inżynierowie, lekarze etc.)3. Wysoko wykwalifikowanych specjalistów (drenaż mózgów) forma ta ma miejsce, gdy emigracji towarzyszą względy ideologiczne lub polityczne. 14.Międzynarodowe ruchy zarobkowe można podzielić na cztery podgrupy przyjmując jako kryterium podziału czas pobytu za granicą: 1.Tzw. mały ruch przygraniczny-obejmuje osoby mieszkające z jednej strony granicy i udające się regularnie na druga stronę ,do strefy przygranicznej sąsiedniego państwa.2.Sezonowa migracja pracownicza. 3.Czasowe wyjazdy w celach zarobkowych - na nieokreślony z góry okres.4.Wyjazdy za granicę na stałe - umotywowane nie tylko względami ekonomicznymi ale i politycznymi. 16.Skutki emigracji –Dla emigrantów (jeżeli znajdą pracę i lepsze wynagrodzenie) efekty są zdecydowanie korzystne. Skutkiem jest tu wzrost płacy, nowe możliwości rozwoju, edukacji. Natomiast ciężko jest ocenić skutki emigracji z punktu widzenia gospodarki interesu społecznego pojedynczego kraju. W wielu krajach emigracji uważano, że przepływy zarobkowe przynoszą im jedynie korzyści. Często jednak w praktyce pozytywy te są iluzoryczne (nawet przy bezrobociu). W związku z tym, ż współczesna emigracja obejmuje wysoko wykwalifikowaną siłę roboczą, potencjał ludzki mogący przynieść korzyści w kraju jest uszczuplany. Czynnikiem, który w pewnej mierze łagodzi negatywne skutki emigracji są przekazy pieniężne od pracujących za granicą obywateli. Biorąc pod uwagę fakt, iż niedobory kapitału są głównym hamulcem rozwoju gospodarczego, dopływ oszczędności od osób pracujących za granicą bywa ważnym czynnikiem mobilizującym gospodarkę w niejednym kraju. Jednocześnie są ważnym źródłem dewiz, stanowiących środki na opłacenie importu towarowego danego kraju. Pewną korzyścią dla tych państw jest także powrót części spośród emigrantów. Dysponują oni bowiem nie tylko nowymi kwalifikacjami zawodowymi, ale również zgromadzonymi poza granicami kapitałami, na bazie których podejmują często działalność inwestycyjną w kraju rodzimym. Skutki imigracji -także przynosi pozytywne i negatywne skutki o charakterze gospodarczym i społecznym. Dopływ znacznej liczby niewykwalifikowanych, niezorganizowanych, bardziej uległych robotników pozwala przetrwać mało efektywnym firmom i gałęziom produkcji.
Stanowi to jednak hamulec przekształceń struktur gospodarczych w tych krajach, utrwalając dziedzinę produkcji, których kraje wysoko rozwinięte straciły przewagę komparatywną. Oddziałuje to w kierunku obniżania przeciętnej wydajności w gospodarce narodowej i osłabiania się jej dynamiki rozwojowej. Zatrudnianie imigrantów w dziedzinach produkcji o niskiej wydajności i dużej pracochłonności umożliwia przepływ miejscowej siły roboczej do gałęzi o wysokiej wydajności pracy. Do ujemnych skutków imigracji zaliczamy wzrost popytu na mieszkania i różnorodne usługi publiczne co prowadzi do konfliktów między ludnością miejscową a obcokrajowcami. Taki kierunek przepływu siły roboczej obciąża bilans płatniczy (wydatki z tytułu przekazów imigrantów do ich rodzinnych krajów). Oczywiste są ekonomiczne korzyści imigracji. Kreuje ona dodatkowy popyt na dobra i usługi i tym samym napędza koniunkturę. Dopływ kadr wykwalifikowanych pozwala zaoszczędzić na szkoleniu i kształceniu oraz dostarcza konkretne efekty pracy. Im wyższe kwalifikacje zawodowe imigrantów, tym wyższe korzyści dla państw migracji.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez b0b dnia Sob 17:33, 14 Cze 2008, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
b0b
Abstynent



Dołączył: 22 Paź 2006
Posty: 1085
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Konikowo

PostWysłany: Sob 17:30, 14 Cze 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
pytanie nr43

reszta

jeszcze trochę brakuję ale jak ktoś ma brakujące niech wystawi..


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez b0b dnia Sob 17:33, 14 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
b0b
Abstynent



Dołączył: 22 Paź 2006
Posty: 1085
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Konikowo

PostWysłany: Nie 8:03, 15 Cze 2008    Temat postu:

gotowa ściąga
[link widoczny dla zalogowanych]

jeżeli coś się rozjechało to trzeba enterami wyrównać..


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez b0b dnia Pon 12:42, 16 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
aniela
Świerzak
Świerzak



Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 10:26, 15 Cze 2008    Temat postu:

Hej czy nie wie ktoś czy można iść na ten egzamin na 2 termin? Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sikorka
VIP



Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Nie 17:35, 15 Cze 2008    Temat postu:

ja tam na drugi sie szykuje;p

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Johnny
Administrator
Administrator



Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CNS

PostWysłany: Nie 17:58, 15 Cze 2008    Temat postu:

Słyszałem że nie można, na state i międzynarodówkę w pierwszym terminie trzeba iść

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
aniela
Świerzak
Świerzak



Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:35, 16 Cze 2008    Temat postu:

To są już uporządkowane ale wszystkich nie ma jak znajdę to jeszcze wrzucę Smile

1. typy polityki współpracy z zagranicą
polityka autonomiczna – rząd danego kraju sam, bez uzgodnień z rządami innych krajów, prowadzi działania w dziedzinie stosunków ekonomicznych z zagranicą.
polityka konwencyjna (umowna) – polega na regulowaniu stosunków ekonomicznych z zagranicą na podstawie umów międzynarodowych dwustronnych lub wielostronnych. polityka wolnego handlu – polega na tym, że państwo nie oddziaływuje bezpośrednio na wymianę oraz zapewnia swobodny dostęp do rynków zagranicznych przedsiębiorstwom krajowym, a zagranicznym do rynków krajowych. Teoria wolnego handlu zakłada równość krajów uczestniczących w wymianie oraz równość korzyści.
polityka protekcyjna (protekcjonizm) – polega na szerokim wykorzystaniu roli państwa w popieraniu eksportu i w ochronie rynku wewnętrznego oraz rodzimej produkcji przed konkurencją zagraniczną. Celem jest zapewnienie korzyści ekonomicznych z wymiany międzynarodowej.
polityka autarkii – zakłada dążenie do pełnej samowystarczalności gospodarczej kraju i ograniczenie do minimum stosunków ekonomicznych z zagranicą. Zakłada import tylko niezbędnych artykułów.
2.cła i polityka celna - kryterium podziałów
Cło jest opłatą nakładaną przez państwo na towar w chwili przekroczenia przez niego granicy danego kraju. Rodzaje ceł:1. importowe2. eksportowe3.tranzytowe.Cła importowe – stosuje się w celu ochrony produkcji krajowej, ochrony poziomu cen wewnętrznych oraz w celach fiskalnych i jako środek poprawy bilansu płatniczego i handlowego. Celem ceł eksportowych jest zachęcanie do przetwarzania surowców w kraju. Powodują one wzrost cen produktów krajowych za granicą, mogą ograniczyć eksport danego kraju i pogorszyć jego bilans handlowy.
Z punktu widzenia sposobu określania wysokości ceł wyróżniamy: cła „ad valorem” – określane w % od wartości towaru cła specyficzne – ustalane w stosunku do ilości towarów cła kombinowane – ustalane w zależności od wartości i ilości towarów.
Ze względu na charakter ekonomiczny ceł: cła fiskalne – stosowane wyłącznie w celu zapewnienia państwu odpowiednich dochodów cła ochronne – mają na celu ochronę produkcji krajowej przed konkurencją zagraniczną; cło takie podwyższa cenę dobra zagranicznego na rynku krajowym cła ekspansywne – są odmianą ceł ochronnych, mających na celu utrzymanie wysokich cen na rynku wewnętrznym
Wg. kryterium podmiotu ustalania ceł można podzielić je na: cła autonomiczne – wprowadzane decyzją jednego kraju, cła umowne – określone w umowie z partnerami zagranicznymi
3.Terms of trade – warunki wymiany, określają stosunek w jakim jedne dobra wymienia się na inne. W ujęciu cenowym – to relacja zmian cen dóbr eksportowanych do zmian cen dóbr importowanych. Zmiany tego wskaźnika przedstawiają kształtowanie się korzyści krajów prowadzących wymianę. Poprawa TOT następuje gdy ceny dóbr eksportowanych w okresie danego roku rosną szybciej niż ceny dóbr importowanych . Oznacza to, że dane państwo zapłaci mniej za produkty importowane, innymi słowy musi mniej ‘wyeksportować’ aby zrównoważyć bilans handlowy. Jeżeli sytuacja jest odwrotna - relacja jest odwrotna - za eksport można kupić mniej. Na kształtowanie się wskaźnika terms of trade decydujący wpływ maja ceny na rynkach światowych.
4.czy narzędzia mogą stanowić przyczyny wojny gospodarczej
5. eksport, a import
Eksport a import( kredyt zagraniczny, obrót kapitałowy) w gospodarce otwartej w kontekście cyklu koniunkturalnego.
Ex > Im – część eksportu nie została opłacona importem, jeszcze inaczej, za część naszego eksportu zagranica nam nie zapłaciła, czyli użyczamy zagranicy części swoich oszczędności co oznacza, że tylko część z nich przekazujemy krajowy, inwestorom, poza tym oznacza to odpowiednio:
W trakcie dobrej koniunktury – odpływ oszczędności od krajowych inwestycji osłabia bieżące tempo rozwoju. Dzięki nam rosną inwestycje u zagranicy a maleją u nas, pojawia się efekt wypychania inwestycji za który odpowiedzialny jest sektor zagraniczny.
W trakcie recesji – sytuacja taka pomaga pozbyć się niezagospodarowanych oszczędności i tą droga osłabić recesje.
Im > Ex – to do nas napływają obce oszczędności (kapitały), inwestycje czynione w naszym kraju są wyższe od tych na jakie pozwalają krajowe oszczędności, zagranica przyspiesza proces inwestycyjny modernizując przy tym nasz aparat wytwórczy
6. bilans płatniczy + struktura
Bilans płatniczy – zestawienie (dochody – wpływy kontra wydatki – płatności) wszystkich transakcji dokonanych między rezydentami (gospodarką krajową) a nierezydentami (zagranicą) w danym okresie. Jest on sporządzany dla całej gospodarki narodowej. Zestawieniem komplementarnym dla bilansu płatniczego jest międzynarodowa pozycja inwestycyjna.
Głównym celem sporządzania bilansu płatniczego jest zapewnienie informacji o stanie stosunków finansowych państwa z zagranicą, przeznaczonej dla administracji gospodarczej - oddziałuje on na kierunki polityki gospodarczej państwa, zwłaszcza: monetarnej, fiskalnej, handlowej, kursu walutowego.
Informacje zawarte w bilansie są też niezwykle ważne dla: banków i przedsiębiorstw oraz innych podmiotów bezpośrednio lub pośrednio uczestniczących w wymianie handlowej i finansowej z
zagranicą - wpływają bowiem na kurs walutowy oraz poziom ryzyka kursowego, tj. dwie podstawowe kategorie ekonomiczne mające istotny wpływ na transakcje międzynarodowe.
***Bilans płatniczy:
Bilans obrotów bieżących: Bilans handlowy – saldo eksport import, Bilans usług – płatności za usługi (transport, ubezpieczenie towarów, turystyka, komunikacyjne, bankowe i pocztowe), Bilans procentowy i dywidend – zestawienie wpływów i wydatków z obsługi kapitału
Bilans obrotów kapitałowych: Przepływy kapitałów krótkoterminowych (pożyczek, kredytów, lokat), angażowanych na okres nie dłuższy niż rok; Przepływy kapitałów długoterminowych (bezpośrednie – inwestycje produkcyjne, pośrednie – zakupy papierów wartościowych); Przepływy złota monetarnego i dewiz, wynikające z działań banków centralnych
Bilans międzynarodowych należności i zobowiązań – zestawienie zaistniałych należności i zobowiązań w stosunkach danego kraju z zagranicą.
Bilans zadłużenia międzynarodowego – zestawienie zaistniałych płatności i zobowiązań w określonym czasie, składa się z bilansu zadłużenia krótko – i długoterminowego.
7. Organizacje gospodarcz: Wspólnota Europejska, EWWiS, UE
Wspólnota Europejska – obecnie wraz z EWWiS i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej tworzy Unię Europejską
UE – ustanowiona traktatem w Maastricht grudzień 1991, podpisanym przez kraje członkowskie Wspólnot Europejskich w lutym 1992 roku, postanowienia wprowadzone w listopadzie 1993 roku, skorygowany przez Traktat Amsterdamski w 1997 roku, wszedł w życie w maju 1999 roku.
8. Obszary negocjacji: swobodny przepływ towarów, osób, świadczenia usług, kapitału, Unia Gospodarcza i Walutowa.
Obszary negocjacji – realna ocena bezpieczeństwa ekonomicznego kraju dawała podstawę do dyskusji i negocjacji w ramach komisji zajmujących się negocjacjami w fazie poprzedzającej wstąpienie Polski do UE zarówno po stronie polskiej, jak i Unii. Niezależnie od charakteru obszaru negocjacji każdy z nich związany był z różnymi aspektami bezpieczeństwa ekonomicznego. Bez tego związku cały wysiłek związany z dostosowaniem gospodarki do standardów unijnych byłby bezsensowny.
Swobodny przepływ towarów (otwarcie negocjacji 21.06.1999 zamkniecie 29.03.2001) obejmuje – uregulowania tworzące podstawy swobodnego obrotu towarami, w tym dotyczące zgodności, bezpieczeństwa towarów, normalizacji i nadzoru rynku, zasad niedyskryminacji oraz znoszenia barier w handlu i zamówieniach publicznych. Polska zastrzegła rozwiązania przejściowe, między innymi dotyczące zharmonizowania prawa w zakresie produktów farmaceutycznych, certyfikatów na wyroby medyczne .
Swobodny przepływ osób (otwarcie negocjacji 26.05.2000 tymczasowe zamkniecie 21.12.2001) obejmuje – Wzajemne uznanie kwalifikacji zawodowych, swobodny przepływ pracowników, zachowanie przez pracowników migrujących prawa do emerytur dodatkowych, koordynacja systemów zabezpieczeń społecznych, prawo pobytu, prawa wyborcze.
Swoboda świadczenia usług – podstawą zasada, która jest wyrazem liberalizmu gospodarczego: (…)” niedyskryminacji, tj. wolności zakładania przedsiębiorstw na Terenia całej UE oraz zakaz stosowania przez państwa członkowskie ograniczeń w trans granicznym świadczeniu usług. Oznacza to m. in. Że każdy kto chce świadczyć usługi na terenie innego państwa członkowskiego UE niż to , w którym znajduje się siedziba jego przedsiębiorstwa”(…)
Swobodny przepływ kapitału (negocjacje rozpoczęły się 15 lipca 1999 – zakończyły sie 22 marca 2002) obejmuje – zagadnienia prawa dewizowego, zapewniające swobodę przepływu kapitału i płatności, zakaz tworzenia nowych barier w przepływie kapitału ( w tym krótkoterminowego); przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy, przeciwdziałanie wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych, nieujawnionych źródeł, przeciwdziałanie finansowania terroryzmu, nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców, umowy o wzajemnym popieraniu i ochronie inwestycji.
9. cele i obszary strategii lizbońskiej
Celem jest przekształcenie UE w najbardziej konkurencyjną oparta na wiedzy gosp. W zglobalizowanym świecie zdolną do utrzymania zrównoważonego wzrostu gosp., stworzenia większej liczby lepszych miejsc pracy oraz zachowaniem spójności społecznej.
Obszary: reforma europejskiego- rynku pracy, rynków finansowych, liberalizacją, telekomunikacją oraz rynków energii i gazu. Pyzatym znajdujemy w strategii odniesienia do polityki transportowej oraz rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości.
10. czynniki stymulujące proces globalizacji
postęp naukowo-techniczny
rozwój konkurencji międzynarodowej
liberalizacja handlu międzynarodowego
polityka ekonomiczna państwa
regionalna integracja gospodarcza
11. mierniki globalizacji + cele, bilans globalizacji
BILANS GLOBALIZA:
1)PODMIOTY ZYSKUJACE NA GLOBALIZACJI: Azja Południowo – Wschodnia i Wschodnia: Kraje tzw. TRIADY; Ludzie posiadający zasoby; Ludzie z kwalifikacjami; Osoby mobilne; Kadry kierownicze i inżynieryjne; Sprzedawcy wyrobów technologicznie zaawansowanych
2) PODMIOTY TRACĄCE NA GLOBALIZACJI: Słabsze kraje rozwijające się; Ludzie bez kwalifikacji; Małe i średnie firmy lokalne; Ludzie uzależnieni od ochrony socjalnej; Społeczności lokalne; Sektory tradycyjne
MIERNIKI GLOBALIZACJI:
1.Integracja ekonomiczna: handel, inwestycje zagraniczne, przepływ kapitału
2.Kontakty osobiste i życie społeczne: międzynarodowe podróże, turystyka, międzynarodowa komunikacja telefoniczna, prywatne przelewy międzynarodowe
3.Zaangażowanie technologiczne: użytkownicy Internetu; podłączone do Sieci serwery (w tym bezpieczne serwery)
4.Zaangażowanie polityczne: członkostwo w międzynarodowych organizacjach, udział w misjach pokojowych ONZ, przyjęte międzynarodowe porozumienia, wymiany rządowe
12. Etapy internacjonalizacji
1) umiędzynarodowienie sfery wymiany
2) pełne wejście przez przedsiębiorstwo dotąd krajowe na rynek zagraniczny – produkcja (lub inna działalność) za granicą
3) globalizacja firmy – całkowite umiędzynarodowienie firmy i jej działalności (rynek globalny, strategia globalna)
13. Globalizacja jako stan i proces
Globalizacja jako stan
Kolejny okres w gospodarce światowej charakteryzujący się znacznym stopniem zintegrowania różnorodnych podmiotów w niej funkcjonujących w jeden zespolony organizm z nowymi prawidłowościami zachowań całościowych.
Globalizacja jako proces
Dalsze pogłębianie się międzynarodowego podziału pracy i równoczesne przekształcanie tego podziału w globalny, gdzie role i zadania dzielone są niekoniecznie „międzynarodowo”, ale także „transnarodowo”, czy „ponadnarodowo”
14. międzynarodowe ruchy zarobkowe
przyjmując jako kryterium podziału czas pobytu za granicą możemy podzielić na: 1.Tzw. mały ruch przygraniczny-obejmuje osoby mieszkające z jednej strony granicy i udające się regularnie na druga stronę ,do strefy przygranicznej sąsiedniego państwa.2.Sezonowa migracja pracownicza. 3.Czasowe wyjazdy w celach zarobkowych - na nieokreślony z góry okres.4.Wyjazdy za granicę na stałe - umotywowane nie tylko względami ekonomicznymi ale i politycznymi.
15. przyczyny i formy ruchów
Przyczynami międzynarodowej migracji ludności są w dużej mierze względy ekonomiczne a poza nimi również polityczne, ekologiczne, społeczne i religijne. Wśród przyczyn ekonomicznych można wyróżnić przede wszystkim : 1. Międzynarodowe zróżnicowanie poziomów rozwoju gospodarczego i wysokości płac 2. Występowanie różnic w szeroko rozumianych kosztach (np. wydatki na transport, podatki etc.)3. Lepsze możliwości kształcenia i poprawy sytuacji materialnej dzieci 4. Różnice w zapotrzebowaniu na określoną specyfikę zawodu .Poza ekonomiczne: 1. Ustrój polityczny danego kraju.2. Konflikty etniczne wewnątrz kraju. 3. Konflikty religijne.
Formy -Są nimi przepływy: 1.Niewykwalifikowanych pracowników 2.Wykwalifikowanych pracowników, coraz częściej z wykształceniem wyższym (inżynierowie, lekarze etc.)3. Wysoko wykwalifikowanych specjalistów (drenaż mózgów) forma ta ma miejsce, gdy emigracji towarzyszą względy ideologiczne lub polityczne.
16. skutki emigracji i imigracji
Skutki emigracji –Dla emigrantów (jeżeli znajdą pracę i lepsze wynagrodzenie) efekty są zdecydowanie korzystne. Skutkiem jest tu wzrost płacy, nowe możliwości rozwoju, edukacji. Natomiast ciężko jest ocenić skutki emigracji z punktu widzenia gospodarki interesu społecznego pojedynczego kraju. W wielu krajach emigracji uważano, że przepływy zarobkowe przynoszą im jedynie korzyści. Często jednak w praktyce pozytywy te są iluzoryczne (nawet przy bezrobociu). W związku z tym, ż współczesna emigracja obejmuje wysoko wykwalifikowaną siłę roboczą, potencjał ludzki mogący przynieść korzyści w kraju jest uszczuplany. Czynnikiem, który w pewnej mierze łagodzi negatywne skutki emigracji są przekazy pieniężne od pracujących za granicą obywateli. Biorąc pod uwagę fakt, iż niedobory kapitału są głównym hamulcem rozwoju gospodarczego, dopływ oszczędności od osób pracujących za granicą bywa ważnym czynnikiem mobilizującym gospodarkę w niejednym kraju. Jednocześnie są ważnym źródłem dewiz, stanowiących środki na opłacenie importu towarowego danego kraju. Pewną korzyścią dla tych państw jest także powrót części spośród emigrantów. Dysponują oni bowiem nie tylko nowymi kwalifikacjami zawodowymi, ale również zgromadzonymi poza granicami kapitałami, na bazie których podejmują często działalność inwestycyjną w kraju rodzimym. Skutki imigracji -także przynosi pozytywne i negatywne skutki o charakterze gospodarczym i społecznym. Dopływ znacznej liczby niewykwalifikowanych, niezorganizowanych, bardziej uległych robotników pozwala przetrwać mało efektywnym firmom i gałęziom produkcji.
Stanowi to jednak hamulec przekształceń struktur gospodarczych w tych krajach, utrwalając dziedzinę produkcji, których kraje wysoko rozwinięte straciły przewagę komparatywną. Oddziałuje to w kierunku obniżania przeciętnej wydajności w gospodarce narodowej i osłabiania się jej dynamiki rozwojowej. Zatrudnianie imigrantów w dziedzinach produkcji o niskiej wydajności i dużej pracochłonności umożliwia przepływ miejscowej siły roboczej do gałęzi o wysokiej wydajności pracy. Do ujemnych skutków imigracji zaliczamy wzrost popytu na mieszkania i różnorodne usługi publiczne co prowadzi do konfliktów między ludnością miejscową a obcokrajowcami. Taki kierunek przepływu siły roboczej obciąża bilans płatniczy (wydatki z tytułu przekazów imigrantów do ich rodzinnych krajów). Oczywiste są ekonomiczne korzyści imigracji. Kreuje ona dodatkowy popyt na dobra i usługi i tym samym napędza koniunkturę. Dopływ kadr wykwalifikowanych pozwala zaoszczędzić na szkoleniu i kształceniu oraz dostarcza konkretne efekty pracy. Im wyższe kwalifikacje zawodowe imigrantów, tym wyższe korzyści dla państw migracji.
17. model Ballesy - Samuelsona (istota) + zaburzenia modelu
zgodnie z efektem Balassy-Samuelsona w krajach nadrabiających opóźnienie rozwojowe i uzyskujących wyższe tempo rozwoju – do których należy Polska – ceny dóbr nie będących przedmiotem wymiany zagranicznej wykazują tendencje do wzrostu. W wyniku działania mechanizmu rynkowego następuje wzrost ogólnego poziomu cen. Należy pamiętać także, że nowe kraje członkowskie to „małe kraje”, które są z reguły „cenobiorcami” (ang. price-takers) na globalnym rynku finansowym i towarowym. Mają zatem nikły wpływ na kształtowanie poziomu cen na własnym rynku. Wyższy poziom cen jest więc narzucany z zewnątrz przez kraje wyżej rozwinięte. Działa tu zasada tzw. podnośnika cenowego. Efekt Samuelsona - Balassy jest to presja inflacyjna spowodowana szybszym tempem wzrostu będącego efektem rosnącej wydajności pracy. Model Balassy-Samuelsona zakłada podział dóbr na podlegające wymianie międzynarodowej i nie podlegające wymianie międzynarodowej. Model zakłada, że ceny dóbr handlowanych są takie same w każdym kraju, tak więc o poziomie inflacji w danym kraju decyduje poziom cen dóbr niehandlowanych. W modelu tym płace są równe w sektorach wytwarzających każdy z rodzajów dóbr. Cena dobra w danym sektorze jest wprost proporcjonalna do płacy w gospodarce oraz odwrotnie proporcjonalna do wydajności w tym sektorze. Z równości płac dla obu sektorów wynika, że cena dóbr niepodlegających wymianie handlowej jest funkcja ceny dóbr podlegających wymianie handlowej oraz stosunku wydajności pracy w sektorze dóbr handlowanych i wydajności pracy sektorze dóbr niehandlowanych, przy czym w modelu zmienne te pozostają w działaniu multiplikatywnym. Wnioskiem z modelu jest to, że ceny są wyższe, gdy wydajność pracy w sektorze dóbr handlowanych jest wyższa niż w sektorze dóbr niehandlowanych.
18. międzynarodowy rynek finansowy i jego struktura
międzynarodowy rynek finansowy wchodzi w skład międzynarodowego systemu finansowego, na który skalda się zespól norm, przepisów, instrumentów i instytucji, wykorzystujących te korzyści, jakie ten system daje. Jest elementem globalnego rynku finansowego, który rozwinął się w ostatnich 30 latach, Międzynarodowy rynek finansowy jest miejscem(procesem) oferowania (S) i pozyskiwania funduszy, na które zgłaszają zapotrzebowanie (D) podmioty krajowe i zagraniczne( plus wykres z popytem i podąża, os x oznaczona jako k, os y oznaczona jako r).
Kryteria wyodrębniania:
1) kryterium obszaru geogr.: globalny; rynki o zasięgu regionalnym(europejski amerykański azjatycki i latynoamerykański); narodowe
2) ze względu na specyfikę i naturę przeprowadzanych operacji: pieniężny( transakcje krótkoterminowe); kredytowy( obejmują podaż funduszy, które oferują banki); kapitałowy( emisja i obrót papierów wart.); walutowy(miedzynar. Transfery finansowe), ubezpieczeń
3)ze względu na specyfikę instrumentów: rynki instrumentów pochodnych( sa odbiciem papierów wart.); rynki tradycyjne
4) ze względu na czas: rynki krótkoterminowe, rynki średnioterminowe, długoterminowe
19. rodzaje wymienialności walut + pozytywne i negatywne skutki wymienialności
rodzaje wymienialności walut: 1.zewnętrzna- waluta ma duży zakres ograniczeń dewizowych; nie podlegają ograniczeniom dewizowym , jedynie płatności nie rezydentów wobec rezydentów danego kraju z tytułu własności. Władze maja obowiązek wymiany waluty własnej na pełnowartościową, może być waluta fakturowania płatności w transakcje rezydentów i nie rezydentów. 2.wg standardu Międzynarodowego Funduszu Walutowego jest ograniczona do członków MFW, obejmuje transakcje kapitałowe 3.czlonkowska- nieograniczona możliwość wymiany waluty krajowej na walutę obca. Ok. 40 krajów ma walutę w pełni wymieniana(dolar, jen)4.wewnetrzna- opiera się na kilku zasadach
Warunki i skutki wymienialności: 1.utrzymanie długofalowej równowagi gosp. 2.Posiadanie odpowiedniego potencjału gosp.3.Elastyczna struktura produkcji4.Racjonalna polityka gosp.5.Niekorzystny dla kraju wzrost cen importowych. powinien być łagodzony substytucja produkcji krajowej. Niektóre waluty wymienialności gromadzone są w postaci rezerw, należą do nich waluty o następujących właściwościach: 1.stabilnosc siły nabywczej 2.dostepnosc na zagranicznych rynkach wewnętrznych 3.musi spełniać funkcje pieniądza watowego skutki: 1.następuje wzrost współzależności polityki walutowej prowadzonej przez poszczególne kraje, następuje internacjonalizacja stosunków pieniężnych w skali światowej, konieczność współpracy walutowej 2.wzrasta ranga międzynarodowych instytucji finansowych i instytucji regionalnych 3.kraje, Które maja gospodarkę dynamiczna o zróżnicowanej strukturze czerpią z tego dwie korzyści 1)wywołuje to liberalizacje w handlu, z której korzystają kraje rozwinięte korzyści wymienialności wewnętrznej dla Polski: 1.sprzyjala transakcjom gospodarki, nie było zakłóceń dewizowych 2.sprzyjala makroekonomicznej stabilności gospodarczej 3.zlikwidowala dwuwalutowość w gospodarce 4.wzroslo zaufanie do pieniądza
20. funkcje pieniądza
1.Miernik wartości: jako powszechny ekwiwalent pieniądz pozwala na wyrażenie w jednostkach monetarnych wartości towarów będących na rynku. Cena stanowi pieniężny wyraz wartości dóbr.2.Środek cyrkulacji: czyli obiegu lub pośrednika wymiany. Dzięki funkcjonowaniu pieniądza następuje proces rozdzielenia w czasie i przestrzeni transakcji kupna-sprzedaży.3. Środek płatniczy: cechą charakterystyczną jest oderwanie od ruchu towarów; w tej funkcji pieniądz występuje także przy pokrywaniu zobowiązań.
4.Środek gromadzenia wartości(tezauryzacja): czyli akumulacji, przechowywania, nagromadzania wartości w pieniądzu jest wygodniejsza od gromadzenia kosztowności lub innych towarów.5.Pieniądz światowy: pieniądze niektórych krajów są przyjmowane na całym świecie dlatego mogą pełnić funkcje pieniądza światowego.
21. popyt na pieniądz
1.jest przede wszystkim funkcja dwu zmiennych: rosnącej funkcji dochodów i malejącej funkcji stopy procentowej. Indywidualna funkcja popytu na pieniądz jako na najbardziej płynną formę aktywów - Preferencja płynności. 2.Zapotrzebowanie na pieniądz ze strony różnych podmiotów gospodarczych (spoza sektora bankowego) lub indywidualnych konsumentów.
Według teorii popytu na pieniądz J.M Keynesa powody, co do chęci posiadania i utrzymywania pieniądza są następujące: powód transakcyjny rodzi popyt transakcyjny, który wynika z konieczności posiadania pieniądza w celu dokonywania operacji handlowych; powód przezornościowy (ostrożnościowy) rodzi popyt przezornościowy (ostrożnościowy), który wynika z niepewności co do przyszłych dochodów i wydatków oraz dążenia do bezpieczeństwa; powód spekulacyjny rodzi popyt spekulacyjny, który polega na dążeniu do posiadania pieniądza przynoszącego zysk w przyszłości; powód portfelowy rodzi popyt portfelowy, który jest konsekwencją występowania skłonności do posiadania pieniądza w sytuacji niechęci do podejmowania ryzyka.
22. funkcje cen
Informacyjno - bodźcowa - parametr, który pozwala określić wielkość przychodów ze sprzedaży, oraz parametr pobudzający do określonego działania.
Redystrybucyjna (wtórny podział, rozdział). Ceny są narzędziem podziału dóbr i usług, oraz przesuwania dochodów od jednych grup społecznych do innych i do budżetu państwa również. Państwo również dokonuje redystrybucji dochodów przy pomocy cen - różnicuje obciążenie cen podatkami, lub też dotuje pewne gałęzie gospodarki.
Stymulacyjna - narzędzie oddziaływania na dostawców i odbiorców - im wyższy jest poziom cen, tym większa jest opłacalność produkcji. Stymuluje to producentów do zwiększania rozmiarów produkcji. Niższy poziom cen zniechęca producentów i powoduje ograniczenia producentów. Wyższy poziom cen skłania producentów do podnoszenia wartości użytkowej wyrobów (jakość, estetyka, funkcjonalność). Wyższy poziom cen skłania konsumentów do ograniczenia spożycia a niższy stymuluje wzrost spożycia.
23. kryteria określania poziomu cen
podstawą jest kalkulacja uwzględniająca przewidywane koszty lub techniczny koszt wytworzenia pokazujący koszty faktycznie poniesione. To minimum, poniżej którego ustalona cena traktowana jest jako dumping, czyli nieuczciwa konkurencja. Cena ma wpływ na wielkość zysku, ale również na postrzeganie towaru. Towar przesadnie tani kojarzony jest z tandetą, z wyjątkiem sytuacji, gdy przypadek taki traktowany jest jako okazja czyli np. promocja, przecena lub wyprzedaż. Ceny ustala się: 1.na podstawie kosztów, 2.w odniesieniu do popytu, 3.w relacji do cen konkurencji, 4.na podstawie obserwacji sytuacji rynkowej. Należy mieć również na uwadze wynagrodzenie za pośrednictwo handlowe (marża, prowizja) oraz podatki (VAT, akcyza). Cena brutto to cena końcowa wraz ze wszystkimi jej obciążeniami. Całość działań związanych z ustalaniem ceny dla osiągnięcia celów biznesowych nazywa się polityką cenową lub strategią cenową.
24. opłaty wyrównawcze, subwencje, ograniczenia ilościowe i dewizowe - co to ? dumping
opłaty wyrównawcze- stosowane zamiast /oprócz cel + opłaty podwyższające ceny towaru zagranicznego dla odbiorcy krajowego
Subwencja (zapomoga) - nieodpłatna i bezzwrotna pomoc finansowa udzielana najczęściej przez państwo podmiotom dla poparcia ich działalności
ograniczenia ilościowe- kontyngenty importowe i eksportowe
ograniczenia dewizowe- obejmujące całość obrotów z zagranica, cały obrót dewizowy skupiony w rekach państwa
25. rodzaje kursów walutowych
Ze względu na kryterium amplitudy wahań: kurs sztywny- ustalony przez organ państwa, nie podlega wahaniom, kurs stały- ulega wahaniom wywołanym gra popytu i podaży, zakres wahań jest ściśle określony kurs płynny- kształtowany jedynie poprzez popyt i podaż( mechanizmy rynkowe).Ze względu na kryterium liczebności: kurs jednolity – całość obrotów z zagranicą odbywa się po jednolitym kursie, kurs dualny(podwójny) – istnieją dwa odmienne kursy np. jeden reguluje przepływy towarowe, drugi kapitałowe, kurs zróżnicowany – rozwinięta forma kursu dualnego; polega na istnieniu większej liczby różnych kursów walutowych w różnych przekrojach(geograficznym, podmiotowym, przedmiotowym)
26. funkcja popytu i podaży waluty
1) popyt na walutę : związany jest ze strumieniami powodującymi napływ waluty obcej do kraju, zaplata importerów za nasze towary, wpływy uzyskane ze sprzedaży krajowych aktywów obcokrajowcom 2)podaż waluty to strumienie tworzące odpływ Śródków krajowych za granice: nasza zaplata za importowane przez nas do kraju towary, nasza zaplata za kupno obcych aktywów
27. relacje export/import w fazach dobrej i recesji koniunktury
eksport a import( kredyt zagraniczny , obrót kapitałowy) w gospodarce otwartej w kontekście cyklu koniunkturalnego, Ex>Im część eksportu nie zostanie opłacona importem, jeszcze inaczej za część naszego eksportu zagranicznego nam nie zapłacą, czyli użyczamy zagranicy część swoich oszczędności , co oznacza, ze tylko część z nich przekazujemy krajowym inwestycjom, poza tym oznacza to odpowiednio:
w trakcie dobrej koniunktury: odpływ oszczędności od krajowych inwestycji, osłabia bieżące tempo rozwoju , dzięki nam rosną inwestycje u zagranicznych, a maleją u nas. Pojawia się efekt wypychania inwestycji, za która odpowiedzialny jest sektor zagraniczny
w trakcie recesji: sytuacja taka pomaga pozbyć się miedzy gospodarczych oszczędności i ta droga osłabić recesje
Wnioski: Gospodarka otwarta to układ naczyń połączonych, w którym: zagranica może oddziaływać na sektor prywatny i publiczny; rząd wpływa na sektor prywatny, wykorzystując jego powiązanie z zagranica; wykorzystując do tego celu kury walutowe, cła, liberalizacje, obrót kapitałowy
28. rodzaje bilansów międzynarodowych
Bilans płatniczy strefy euro publikuje Europejski Bank Centralny, natomiast bilans płatniczy Unii Europejskiej - Eurostat.
29. kryteria fiskalne i monetarne
Kryteria fiskalne, czyli kryteria stabilności finansów sektora instytucji rządowych i samorządowych są spełnione, gdy kraj nie jest objęty procedurą nadmiernego deficytu. Monetarne kryteria zbieżności dotyczą odpowiednio: stabilności cen, kursu walutowego oraz wysokości długoterminowych stóp procentowych. Kryterium stabilności cen, zwane też kryterium inflacyjnym, wymaga, aby inflacja w kraju ubiegającym się o członkostwo w strefie euro nie przekraczała o więcej niż 1,5 pkt. proc. średniej inflacji w trzech krajach członkowskich UE najlepszych pod względem stabilności cen. Kryterium kursowe mówi, że przez co najmniej dwa lata trzeba uczestniczyć w Europejskim Mechanizmie Kursowym II. Zgodnie z kryterium stóp procentowych, długoterminowa nominalna stopa procentowa w kraju nie będzie mogła być wyższa niż 2 pkt. od średniej z tak wyznaczonych stóp w trzech krajach UE najlepszych pod względem stabilności cen.
30. eksport/import a deprecjacja/aprecjacja
deprecjacja- spadek ceny towaru lub dobra eksportowanego i wzrost cen artykułów importowanych. Termin używany w odniesieniu do spadku wartości waluty krajowej względem waluty obcej w systemie płynnych kursów walut. Oznacza obniżenie siły nabywczej danego pieniądza w rozliczeniach międzynarodowych. aprecjacja- wzrost ceny dobra lub towaru eksportowanego i spadek cen artykułów importowanych. Wzrost waluty krajowej względem waluty obcej w systemie płynnych kursów walutowych. Oznacza wzrost siły nabywczej danego pieniądza w rozliczeniach międzynarodowych.
31. bieżący a realny kurs walutowy
Kurs bieżący wyznaczany jest przez podaż i popyt na walutę. Mieszczą się w tych pojęciach transakcje kupna i sprzedaży waluty przez podmioty gospodarcze z tytułu wymiany towarów i usług z kooperantami zagranicznymi. Na to nakłada się w dużym skrócie saldo inwestycji o charakterze produkcyjno-usługowym, obsługa zadłużenia zagranicznego, wielkość prywatyzacji z przeznaczeniem dla inwestorów zagranicznych czy transfer dochodów. To są realne przepływy i analiza zmian waluty opiera się na analizie przepływów bieżących i przyszłych. realny kurs walutowy – cena względna zagranicznych dóbr i usług wyrażona w krajowych dobrach i usługach, realny kurs walutowy jest relatywną ceną „koszyka referencyjnego” dóbr i usług w dwóch krajach. wyraża wzajemną zmianę siły nabywanej dwóch walut i odzwierciedla z jednej strony zmiany kursu nominalnego a z drugiej zmiany poziomu cen w krajach, w których waluty są porównywane.
32. wpływ polityki fiskalnej w warunkach kursu stałego na równowagę i IS - LM
ekspansywna polityka fiskalna prowadzi do krótkotrwałego wzrostu, który jest niwelowany przez spowodowany tym wzrostem napływ obcego kapitału, to zwiększa podaż krajowa pieniądza.
33. priorytety sektorowego programu
1) aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej. W ramach tego priorytetu jest wzmocnienie potencjału instytucjonalnej obsługi klientów, służb zatrudnienia, pomocy spol., innych instytucji działających na rzecz rynku pracy. Ma tez służyć działaniom na rzecz ogółu poszukujących pracy i bezrobotnych oraz osób z grup szczególnego ryzyka. Celem jest także wyrównywanie szans kobiet w dostępie do rynku pracy.
2) Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy. System edukacyjny powinien pozwalać osobom w każdym wieku na zdobycie umiejętności, które pozwolą im znaleźć się na rynku pracy. Dlatego priorytetem jest rozszerzanie dostępu do edukacji i podnoszenie jej poziomu. Istotnie tez jest włączanie w proces edukacji nowoczesnych technologii, podnoszenie kwalifikacji pracowników, promocja elastycznych form pracy, poprawa jakości pracy administracji
3) Celem jest wsparcie instytucji zaangażowanych we wdrażanie SPO RZL tak, aby mogły efektywnie i zgodnie z politykami wspólnymi dysponować środkami unijnymi. Za realizacje SPO RZL odpowiedzialny jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Spol. W Ministerstwie Gospodarki i Pacy. SPO RZL jest programem ”monofunduszowym” (wszystkie działania są finansowane z Europejskiego Fund. Spol. , jednakże istotny jest tez udział własny, który można oszacować na 25%) z EFS mogą być tez finansowane projekty.
34. wpływ importu i eksportu na zmianę struktury dochodu narodowego
35. wpływ handlu zagranicznego na posiadane czynniki produkcji, na saldo obrotu handlu zagranicznego
36. dochód narodowy a saldo eksport/import
37. zależności między dochodem narodowym, a importem/eksportem
38. istota mnożnika – zastosowanie
Mnożnik jest to stosunek zmiany dochodu do zmiany planowanych wydatków autonomicznych. Mnożnik określa o jaką wielkość wprowadzonego do gospodarki wydatku autonomicznego wzrośnie produkcja i dochód. Mnożnik jest zawsze większy od 1, gdyż każda zmiana w wydatkach inwestycyjnych uruchamia łańcuch zmian w wydatkach konsumpcyjnych. Wysokość mnożnika inwestycyjnego zależy od krańcowej skłonności do konsumpcji (KSK). Gdy krańcowa skłonność do konsumpcji rośnie to mnożnik również, a im krańcowa skłonność do oszczędzania wyższa, tym mnożnik jest niższy. Najpopularniejszym mnożnikiem jest mnożnik inwestycyjny , który informuje, o ile wzrośnie (spadnie) dochód narodowy, jeśli wydatki inwestycyjne wzrosną (zmniejszą się) o jedną jednostkę pieniężną (przy założeniu, że jedyną przyczyną zmiany dochodu narodowego są inwestycje). Ponieważ w gospodarce zmiany dochodu narodowego są wypadkową równoczesnego działania wielu czynników, jedne z nich powodują podwyższenie poziomu mnożnika (np. wzrost inwestycji, wzrost rządowych wydatków na zakup dóbr i usług, wzrost eksportu), inne go obniżają (m.in. zmniejszenie wydatków na inwestycje, wzrost podatków, wzrost importu)
39. istota i obszary międzynarodowych stosunków finansowych
to relacje zachodzące miedzy podmiotami gospodarczymi na rynkach pieniężnych, walutowych, ubezpieczeń. Miedzynar. Stosunki finansowe obejmują następujące obszary: 1)kursy walut i operacje walutowe 2)międzynarodowy system walutowy i wymienialność walut,3)integracja walutowa i finansowa,4)główne strefy walutowe,5)miedzynar. Rynek walutowy,6)miedzynar. Rynek pieniężny, 7)miedzynar. Rynek kapitalowy
40. popyt i podaż na rynku finansowym
Uczestnikami rynku finansowego są: reprezentujący podaż kapitału w formie pieniężnej inwestorzy finansowi, reprezentujący popyt na ten kapitał inwestorzy rzeczowi (np. gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa, państwo i instytucje samorządowe) oraz pośrednicy finansowi - banki, fundusze inwestycyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe, fundusze emerytalne, biura maklerskie.
41. istota rynku pieniężnego; rodzaje kredytów + struktura
segment rynku finansowego, na którym dokonywane są transakcje, gdzie kupujący i sprzedający realizują interesy rozliczane w formie gotówkowej lub bezgotówkowej o okresie zapadalności do jednego roku. Rynek ten jest mechanizmem zamiany pieniądza bankowego (banków komercyjnych) na pieniądz banku centralnego. Chroni banki przed niewypłacalnością, stanowi rynek rezerw kasowych systemu bankowego i gospodarki finansowej państwa. Jest miejscem spotkania popytu na pieniądz i jego podaży - spotkania podmiotów dysponujących nadmiarem pieniądza i cierpiących na jego niedobór. Pieniądz jest tu towarem posiadającym swoją wewnętrzną wartość. Rynek pieniężny można podzielić na: 1. Rynek międzybankowy depozytów i lokat 2. Rynek zbywalnych papierów wartościowych.
Klasyfikacja kredytu: a) ze względu na przeznaczenie:1. na działalność gospodarczą2. Konsumpcyjny 3.mieszkaniowe b) ze względu na czas spłaty:1.krótkoterminowe do 1 roku2. średnioterminowe do 5 lat 3.długoterminowe powyżej 5 lat c) ze względu na zabezpieczenie: 1. lombardowe ( zabezpieczone zastawem bankowym na przedmiot wartościowy, papiery wartościowe lub towary lub zastawem rejestrowym kiedy przedmiot zastawu pozostaje w rękach kredytobiorcy)2. hipoteczne ( zabezpieczone hipoteką ustanowioną na nieruchomość, stanowiącej własność kredytobiorcy lub osoby trzeciej) d) ze względu na walutę: 1. kredyty w złotych polskich 2.kredyty w dewizach e) ze względu na przedmiot kredytowania: 1. inwestycyjne (przeznaczone dofinansowania nakładów inwestycyjnych) 2.obrotowe (przeznaczone na finansowanie działalności eksploatacyjnej). f) ze względu na formę kredytowania: 1. kredyty dyskontowe (wekslowe- udzielane poprzez wykup weksli przed ich terminem płatności) 2.kredyty akceptacyjne (polegają na akceptowaniu wystawionych na bank weksli trasowanych: bank zobowiązuje się do udzielenia kredytu na ich wykupienie. Wykorzystanie kredytu akceptacyjnego może również nastąpić poprzez poręczenie weksla przez bank w drodze awalu)3. kredyty czekowe ( służą na pokrycie czeków na rachunku wystawcy czeku),4. kredyty lombardowe (udzielane są pod zastaw przedmiotów wartościowych lub towarów),5.kredyty hipoteczne (udzielane są pod zastaw hipoteczny ustanowiony na nieruchomościach),6. kredyty inkasujące wierzytelność (udzielane są pod przeniesione wierzytelności z wierzyciela na bank w drodze cesji odpowiednich dokumentów), g) ze względu na specjalne warunki kredytowe 1.kredyty preferencyjne (udzielane na korzystniejszych warunkach na określone cele)2. kredyty dewizowe ( udzielane w dewizach na transakcje w handlu
42.sposób opisywania transakcji w bilansie Transakcje są zapisywane w b.p. po stronach: 1. „Winien” – to te elementy transakcji, które powodują zwiększenie rzeczowych i finansowych aktywów w kraju, są towary importowane, albo przyrost należności na rachunkach w bankach zagranicznych. – PRZYCHÓD. 2. „Ma” – te elementy transakcji zagranicznych, które powodują zmniejszenie aktywów krajowych, zalicza się wartość towarów eksportowanych, wartość usług nabywanych lub używanych przez turystów zagranicznych. – ROZCHÓD. Obie strony bilansu muszą być sobie równe, np.: każdemu eksportowi towarów odpowiada przyrost wartości dewiz (należności).
43. SDR - specjalne prawa ciągnienia
Jest to międzynarodowa jednostka walutowa (tzw. specjalne prawa ciągnienia) o charakterze pieniądza bezgotówkowego, emitowana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy od 1970. SDR są praktyczną realizacją i rozwinięciem projektu pieniądza międzynarodowego - bankoru - autorstwa J.M. Keynesa (1943).
44. istota globalizacji rynku pieniężne


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
b0b
Abstynent



Dołączył: 22 Paź 2006
Posty: 1085
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Konikowo

PostWysłany: Pon 15:02, 16 Cze 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

kolejna porcja zagadnień


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Chodax
VIP



Dołączył: 21 Lis 2006
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: B-rd

PostWysłany: Pon 17:58, 16 Cze 2008    Temat postu:

Elo elo :p A ma ktoś może odpowiedzi na pytania: 4, 34, 35, 36, 37 i 44?:>

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ekonomia Koszalin Strona Główna -> Ściągi II rok - 2 semestr Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gBlue v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin