Forum Ekonomia Koszalin Strona Główna

 Metody badań rynkowych.....
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
b0b
Abstynent



Dołączył: 22 Paź 2006
Posty: 1085
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Konikowo

PostWysłany: Sob 9:26, 14 Cze 2008    Temat postu:

trzeba będzie zebrać te najdebilniejsze i opracować

pamiętam że jeszcze był rodzaj pytania ankietowego typa co miał nazwisko na O..


badania fokusowe, probabiistyczne metody losowe, sformuowac problem baawczy, opiac proces podejmowania decyzji albo proces badawczy,




Badania fokusowe: jest to dyskusja prowadzona przez tzw. moderatora, w której uczestniczy kilka osób zazwyczaj od 7 do 9.
Zadaniem moderatora jest ukierunkowanie wywiadu tak aby dowiedzieć się najwięcej informacji o przedmiocie badanym.
- realizowany jest w grupie,- metoda zogniskowana,- rozmowa jest pogłębiona a nie powierzchowna,- dyskusja a nie tylko odpowiedzi na zadawane pytania.

probabilstyczny podział metody doboru próby : a odpowiedz była: losowe, nie losowe


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez b0b dnia Sob 16:51, 14 Cze 2008, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sikorka
VIP



Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Sob 13:03, 14 Cze 2008    Temat postu:

METODY DOBORU PRÓBY DO BADAŃ MARKETINGOWYCH

Jednym z najważniejszych zadań w etapie realizacji badań bezpośrednich jest odpowiedni dobór próby badawczej. W przypadku małej populacji, można ją całą poddać obserwacji i wtedy mamy do czynienia z badaniem wyczerpującym. Najczęściej jednak napotykamy na populacje duże i bardzo duże. W takich przypadkach wybiera się część populacji i na jej podstawie wnioskuje o całości, badania wówczas mają charakter niewyczerpujący. Jednak ta część, czyli próba musi zostać w odpowiedni sposób dobrana.

Proces doboru próby składa się z 5 etapów:
1. Zdefiniowanie badanej zbiorowości (populacji)
W pierwszym etapie badacz określa możliwie dokładnie badaną populację.
Populacja badana to zbiorowość, której wszystkie elementy mają wspólne cechy i o której badacz chce uzyskać określone informacje w celu rozwiązania problemu badawczego.
2. Ustalenie wykazu (operatu, listy) badanej populacji
Podstawą dalszego postępowania jest wykaz (lista, operat) jednostek badanej populacji. Często do tego celu wykorzystywane są: księgi adresowe, książki telefoniczne, listy wyborców, branżowe katalogi firm itp.
3. Określenie liczebności próby
Kolejny etap to określenie liczebności próby. Chodzi o to, aby na podstawie wyników badania próby możliwe było wyciągnięcie wniosków o całej populacji badanej z zachowaniem określonej dokładności i wiarygodności. Wielkość próby nie zależy od wielkości populacji. Jeśli populacja jest jednorodna pod względem kilku kryteriów, to liczebność próby może być niewielka. Zawsze jednak wzrost liczebności próby polepsza podstawy wnioskowania, chociaż podnosi koszty.
4. Wybór metody doboru próby
Następny etap to wybór metody doboru próby badawczej, czyli sposobu w jaki elementy populacji będą dobierane do próby. Metody te dzielą się na dwie grupy:
• metody oparte na rachunku prawdopodobieństwa (dobór losowy)
• metody nie oparte na rachunku prawdopodobieństwa (dobór nielosowy)

Dobór losowy próby to sposób doboru jednostek, w którym przypadek losowy decyduje o tym, która jednostka zostanie dobrana z listy badanej populacji, a więc wszystkie jednostki mogą się znaleźć w próbie z tym samum znanym prawdopodobieństwem.
Wyróżniamy różne metody doboru losowego:
• prosty dobór losowy - jest podstawową metodą uzyskiwania reprezentatywnych prób losowych, występuje w trzech wersjach:
 losowanie,
 dobór za pomocą liczb losowych,
 dobór systematyczny.
• metoda warstwowego doboru próby - badaną populację dzielimy na grupy lub kategorie, a następnie z każdej warstwy (grupy) losujemy niezależne próby. Dobór warstwowy może być proporcjonalny i nieproporcjonalny.
• metoda wielostopniowego doboru losowego - opiera się na hierarchicznym podziale badanej populacji.
• wielofazowy dobór losowy.

Dobór nielosowy opiera się na decyzjach subiektywnych i jest tym trafniejszy, im wiedza badacza i jego doświadczenie są większe. Metody te są stosowane, gdy celem badań jest przeprowadzenie pewnych uogólnień względem badanej populacji. Wyróżniamy wśród tych metod:
• metoda doboru jednostek typowych - polega na doborze do próby takich jednostek, które zostały uznane za przeciętne, typowe.
• metoda doboru kwotowego - opiera się ona na założeniu, że próba jest reprezentatywna dla całej populacji badanej, jeśli struktura próby z punktu widzenia istotnych cech jest taka sama jak struktura badanej zbiorowości. Dobór próby wymaga dokładnej znajomości struktury badanej populacji.
• metoda kuli śniegowej - stosujemy w wypadku badań, w których populacja badana składa się z jednostek nietypowych, do których bardzo trudno dotrzeć i ustalić.
5. Pobranie próby
Ostatnim etapem procesu doboru próby jest pobranie próby polegające na rzeczywistym dotarciu do wyznaczonych jednostek na podstawie pisemnego planu.
Ograniczamy wstępnie populację do obiektów które jesteśmy w stanie zidentyfikować i włączyć dowolny z nich do próby. Zbiór ten zwany jest operatem losowania

Tachistoskop - psych. przyrząd służący do badania pamięci, uwagi, spostrzegawczości itp., umożliwiający kontrolowanie reakcji badanych osób na bardzo szybko zmieniające się obrazy, symbole, słowa.

Pomiary fizjologiczne – fizyczne i nieświadome reakcje człowieka na oddziaływanie środków reklamy, opakowanie i inne bodźce może dostarczyć decydentom wiele informacji w zakresie działań marketingowych. Przykładami takich reakcji są przepływy fal mózgowych, przyspieszone bicie serca, ruch gałek i źrenic ocznych, wrażliwość skóry, natężenie głosu, wyraz twarzy, temperatura ciała, czy gra mięśni. Wszystkie te reakcje można mierzyć, głównie za pomocą instrumentów mechanicznych.
Obserwacja – polega na rejestracji i analizie zachowań ludzkich i skutków ich działań, umożliwia opis preferencji i atrakcyjności towarów dla klientów. Jest to uniwersalna metoda badań, lecz niesamodzielna. Od obserwacji wszystko się zaczyna i na niej kończy, pełni ona rolę pomocniczą towarzysząc innym metodom i technikom badawczym. Obserwowana osoba jest biernym obiektem pomiaru.

Burza mózgów – polega na spontanicznym wypowiadaniu dowolnych sądów i skojarzeń związanych z obszrem badanych zjawisk, czy problemów w celu wyeliminowania subiektywizmu i weryfikacji intuicji osób bioracych udział w dyskusji

Ankieta ogólna – kwestionariusze są rozkładane przez ankietera w miejscach ogólnie dostępnych (targi, wystawy, hotele, sklepy, muzea, teatry, kina), skąd zainteresowanie osoby mogą ten instrument wziąć i udzielić pisemnych odpowiedzi oraz przesłać pod wskazany adres lub złożyć w wyznaczonym miejscu.
Ankieta faksowa – kwestionariusz jest wysyłany do dobranych respondentów za pośrednictwem faksu. Jedną z wad jest nieduży zakres dotarcia, gdyż tylko ci respondenci mogą zostać objęci pomiarem, którzy posiadają faks. Zaletą jest szybszy i większy niż w ankiecie pocztowej zwrot odpowiedzi.
Ankieta bezpośrednia – ankieterzy rozdają kwestionariusze respondentom w określonych miejscach, np. na targach, wystawach, miejscach pracy, na ulicach, domach, sklepach. Wypełnione kwestionariusze są przesyłane pocztą lub składane w wyznaczonych miejscach. Może ona być łatwo kontrolowana przez badacza.
Ankieta telefoniczna – polega na udzielaniu przez respondentów pisemnych odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu podyktowanym przez telefon. Łączy ona cechy ankiety pocztowej i wywiadu telefonicznego. Wadą jest ograniczona objętość kwestionariusza.
Ankieta audytoryjna – pomiar polega na rozdaniu kwestionariuszy zgromadzonym w jednym miejscu i czasie respondentom, a po wypełnieniu zebraniu ich przez ankietera lub poprzez wrzucenie kwestionariuszy do urn w celu zachowania pełnej anonimowości. Zaletą jest możliwość kontroli pomiaru. Forma dogodna do zastosowania na konferencjach, sympozjach, zjazdach, wykładach i innych zgromadzeniach. Umożliwia realizację ankiet testujących cechy produktu lub grup produktów i skłonność ich do zakupu przez różne zbiorowości.
Ankieta prasowa – polega na zmieszczeniu w wybranym czasopiśmie kwestionariusza. Wypełnione kwestionariusze są przesyłane na wskazany adres. Zaletą jest większy procent odpowiedzi niż w przypadku ankiety pocztowej. Forma niezbyt kosztowna i zabierająca mniej czasu.
Ankieta opakowaniowa – polega na prezentacji respondentom wydrukowanego opakowania oraz uzyskaniu pisemnych odpowiedzi na zawarte w kwestionariuszu pytania. Zwrot kwestionariusza może być drogą pocztową lub inną. Kwestionariusz może być dołączony do towaru. Wadami są ograniczona objętość opakowania wynikająca z rozmiarów opakowania towaru jak i układ kwestionariusza. Zaleta jest względnie duży procent odpowiedzi na pytania zwłaszcza, gdy producent obiecuje drobny upominek. Szczególnie nadaje się do badania nowych produktów.
Ankieta komputerowa – opiera się na prezentowaniu respondentom pytań na ekranie terminalu lub monitora i uzyskaniu odpowiedzi przez system przycisków. Umożliwia szybkie przetworzenie danych uzyskanych z pomiaru.
Ankieta pocztowa – opiera się na przesłaniu drogą pocztową kwestionariuszy ankietowych do dobranej wcześniej próby respondentów. Badani pisemnie odpowiadają na zadane pytania i wypełniony kwestionariusz zwracają najczęściej także pocztą. Zaletami są możliwość poddania pomiarowi dużej próby losowej, duży stopień anonimowości, względnie małe koszty jednostkowe, dysponowanie przez respondenta czasem do zastanowienia się, brak barier przestrzennych, możliwość całkowitej standaryzacji kwestionariusza. Wadą jest długi czas oczekiwania na zwrot oraz mały procent zwrotów, od 15% do 40%. Ankieta internetowa – polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej. Badacz może wysłać kwestionariusz do dobranej wcześniej próby adresatów poczty elektronicznej. Bądź kwestionariusz może zostać zmieszczony na stronie internetowej. Wadą drugiego sposobu jest na ogół niewielki odsetek oglądających stronę WWW z kwestionariuszem i odpowiadających na jego pytania. Niemożliwy jest tu losowy dobór próby jak w przypadku poczty tradycyjnej.
Ankieta telewizyjna i radiowa – polegają na ogłoszeniu w telewizji i radiu tekstu kwestionariusz oraz uzyskaniu pisemnych odpowiedzi przesłanych pocztą lub inną drogą. Pomiary całkowicie anonimowe. Posiadają podobną wadę jak ankieta telefoniczna: kwestionariusz nie może być wydrukowany ani zbyt obszerny.

Rodzaje pomiarów ankietowych:
- wywiad telefoniczny – dotyczy zazwyczaj jednej sprawy, jest często stosowany do szybkich badań oceny, życzeń i zamierzeń konsumentów ;
- metoda delficka – stosowana w celu uzyskania opinii ekspertów potrzebnej do przewidywania rozwoju np. technologicznego, czyli jej podstawą jest spożytkowanie kolektywnej wiedzy ekspertów i naukowców głównie do celów prognozowania; polega na kilkakrotnym, sekwencyjnym wysyłaniu kwestionariuszy, w których prosi się respondentów liczbowe lub jakościowe opinie; pisemne odpowiedzi są analizowane i redagowane przez koordynatora badania w celu wyeliminowania błędów i danych nie związanych z tematem – odpowiedzi podlegają jedynie obróbce statystycznej – przeredagowany tekst wysyła się ponownie do tej samej grupy ekspertów, zwanej panelem, w ten sposób postępuje się kilkakrotnie aż do uzyskania ostatecznej i obiektywnej opinii ekspertów; pomiar jest prowadzony najczęściej droga pocztową. Każdy z respondentów ma zapewnioną anonimowość i rozpatruje opinie innych ekspertów, nie wiedząc, czyje one są, co z kolei zapewnia obiektywizm i zainteresowanie ekspertów prowadzonym badaniem;
- wywiad internetowy – podobnie jak wywiad telefoniczny polega na uzyskaniu ustnych odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu za pośrednictwem sieci internetowej umożliwiającej komunikację miedzy użytkownikami.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sikorka dnia Sob 13:08, 14 Cze 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sikorka
VIP



Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Sob 13:15, 14 Cze 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych] tu jest to , czego nam trzeba Razz przynajmniej wiekszosc

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
b0b
Abstynent



Dołączył: 22 Paź 2006
Posty: 1085
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Konikowo

PostWysłany: Nie 9:12, 15 Cze 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

ściąga z tymi pojebanymi pytaniami na końcu..


Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ekonomia Koszalin Strona Główna -> Ściągi II rok - 2 semestr Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gBlue v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin